Ceny niskie, średnie czy wysokie względem cen konkurencji?

Nie zawsze i nie w odniesieniu do każdego produktu daje się najniższe ceny. Czasem opłaca się ustalić je na średnim albo wysokim poziomie. Obojętnie, jaką możliwość się wybierze, trzeba wiedzieć, jak kształtują się ceny u konkurencji. Niezbędne więc jest monitorowanie działań konkurencji, a przede wszystkim analizowanie cen. Trzeba wiedzieć, jak są one wysokie i kiedy oraz jak ulegają zmianie.

Analiza cen produktów w konkurencyjnych sklepach

Wiedza o cenach w innych sklepach konieczna jest do tego, by kontynuować swoją strategię cenową. Strategia ta powiązana jest z budową wizerunku firmy. Analiza cen pozwala też na wprowadzanie zmian. To mogą być zmiany stałe czy okresowe. Trzeba jednak wiedzieć, jak działają inni, aby adekwatnie reagować. Informacje o cenach mogą być uzyskiwane w sposób szybki i łatwy. Są gotowe rozwiązania, które na to pozwalają. Warto z tego korzystać, bo konkurencja także ustala ceny u siebie, korzystając z takich możliwości. Sama wiedza, choć cenna, to jednak nie wszystko. Trzeba jeszcze umiejętnie z niej skorzystać i tak ustalić cenę, by było to z korzyścią.

Ustalanie cen na niskim lub wysokim poziomie

Niskie ceny można dać wtedy, kiedy inne sklepy sprzedają ten sam produkt. Klienci często sugerują się ceną przy wyborze sklepu. Wszędzie kupią to samo, więc chcą zapłacić jak najmniej. Stosując taką strategię, na bieżąco trzeba analizować ceny. Czy skorzysta się z takiej opcji, to zależy także od całościowego pomysłu na sklep. Z punktu widzenia marketingu, budowy wizerunku czasem unika się dawania najniższy cen.

Innym działaniem jest trzymanie się górnej granicy tego, jak wycenia pewien produkt konkurencja. Wtedy analiza cen jest konieczna, by trzymać się górnego pułapu cenowego. Można tak zrobić, jeśli przy sklepie jest rozbudowana społeczność, jeśli zadbano o marketing i przyznawane są punkty lojalnościowe. Klient musi otrzymać coś zamiast najniższych cen. Można też przyznawać rabaty i wtedy produkty zyskują ceny na poziomie neutralnym. Wyższą cenę można też dać, kiedy jakiejś rzeczy nie ma jeszcze w innych sklepach.

Analiza cen, by mieć je na poziomie neutralnym

Można też produkty wyceniać na ani wysokim, ani niskim, czyli średnim poziomie. Monitoruje się wtedy ceny, by trzymać się neutralnego pułapu cenowego. Można tak zrobić, jeśli wynika to ze strategii cenowej czy z pomysłu na działalność. Uśredniona cena to także dobra opcja, kiedy produkt jest jeszcze mało dostępny. Kiedy wyróżnia się czymś spośród podobnych, to także można dać na niego wyższą marżę. Gdyby później pojawiła się konieczność obniżenia ceny, można to zrobić poprzez ustalenie atrakcyjnego rabatu.

Niekoniecznie zawsze niska cena to dobry wybór. Jeszcze bardziej ryzykowne jest ustalanie cen na górnym poziomie. By jednak móc wybrać najlepsze rozwiązanie, potrzebna jest analiza cen konkurencyjnych sklepów. Otrzymując takie informacje, można planować wprowadzanie zmian. Przy ustalaniu ceny bierze się pod uwagę różne czynniki. To chęć zyskania lepszej sprzedaży, ale też trzymanie się długofalowej polityki cenowej i dbanie o wizerunek.

 

Leave a comment

Your email address will not be published.


*